14 03 2012
Категорія: Офіційно (Пресс-релізи)

Проект обласної програми подолання та запобігання бідності до 2015 року


Загальна частина

Проблема бідності в Україні набула офіційного визнання після затвердження Указу Президента України від 15.08.2001 року № 637/2001 “Про Стратегію подолання бідності” та постанови Кабінету Міністрів України від 21.12.2001 року № 1712 “Про затвердження Комплексної програми забезпечення реалізації Стратегії подолання бідності”. В області рішенням другої сесії обласної ради від 12.06.2002 року № 9 була затверджена та протягом 2002-2004 років діяла обласна програма подолання бідності.

У 2002-2004 роках в рамках Програми вживались заходи щодо збільшення рівня працевлаштування незайнятих громадян, фінансування у повному обсязі заходів щодо повного фінансування поточних видатків місцевих бюджетів на виплату заробітної плати, стипендій та соціальних виплат, проводилась робота з погашення заборгованості із заробітної плати на підприємствах всіх форм власності, реалізовувалась державна політика в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, адресної підтримки малозабезпечених верств населення, соціальної підтримки сімей з дітьми.

У 2005-2009 роках, які визначалися як третій етап реалізації Стратегії подолання бідності згідно із рішеннями Кабінету Міністрів України щорічно приймалися розпорядження голови обласної державної адміністрації про реалізацію місцевими органами виконавчої влади конкретних заходів, направлених на подолання бідності.

На виконання Указу Президента України від 26.02.2010 року № 274/2010 «Про невідкладні заходи з подолання бідності» постановою Кабінету Міністрів України від 31.08.2011 року № 1057 затверджена Державна цільова соціальна програма подолання та запобігання бідності на період до 2015 року.

Протягом 2010-2011 років в області проводилася робота щодо посилення соціального захисту працюючого населення, безробітних громадян, сімей з дітьми. Спостерігається поступове зростання рівня заробітної плати. Середньомісячна заробітна плата штатних працівників у 2011 році по області становила 2075 грн., що на 16,2% більше у порівнянні з 2010 роком і становила 78,8% заробітної плати по Україні (2633 гривень).

Заборгованість із заробітної плати станом на 1 січня 2012 року становила  17,2 млн. грн., що на 1,5 млн. грн. менше у порівнянні до початку минулого року.

За 2011 рік в області створено 27,4 тис. нових робочих місць, що становить 128,0% до річного завдання Програми зайнятості на 2010-2011 роки.

Поліпшилася ситуація серед сімей з дітьми. У 2011 році нараховано державної допомоги на суму 887,6 млн. гривень, що на 154,1 млн. гривень більше, ніж у минулому році. Щомісячно державну допомогу отримує 97 тис. сімей. Соціальні виплати, які призначаються в залежності від прожиткового мінімуму протягом 2012 року зростатимуть щоквартально. Підвищено розміри державної допомоги при народженні дитини, збільшено у два рази період її виплати, підвищено принцип адресності при наданні державної допомоги в залежності від доходів сім’ї. Впроваджується поступовий перехід надання пільг населенню в готівковій формі.

Проте, проблема  бідності  залишається  актуальною  і потребує
подальшого розв'язання. Рівень бідності в першому кварталі 2011 році в області становив 36 відсотків. Не втратила  гостроти  проблема  бідності  серед   працюючого населення.  Спостерігається належність сімей з дітьми, в яких працездатні члени працюють до категорії бідних, зросла кількість незайнятих осіб у сільській місцевості. Не ліквідовано заборгованість із заробітної плати.

Мета програми

Метою обласної цільової  соціальної  програми  подолання  та запобігання  бідності  на  період до 2015 року є зменшення кількості бідного населення  серед  працюючих,  сімей  з дітьми, особливо багатодітних, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, безпритульних дітей, безробітних, інвалідів, пенсіонерів, бездомних осіб, у сільській місцевості та запобігання хронічній бідності.

 

Шляхи і способи розв’язання проблеми

Програма визначає основні напрями подолання бідності, зокрема щодо підвищення соціальних стандартів, сприяння зайнятості населення, удосконалення оплати праці, підвищення пенсій, здійснення реформування пенсійної системи, соціального страхування, системи соціального захисту, медичного обслуговування, соціальної підтримки молоді, сімей та захисту прав дітей.

Розв'язання проблеми передбачається за такими напрямами:

відновлення виробництва та стимулювання економічного зростання;

сприяння зайнятості населення та розвитку ринку праці;

удосконалення механізму оплати праці та соціального діалогу як основних чинників створення умов для гідної праці;

розвиток системи соціального страхування;

удосконалення пенсійної системи;

посилення системи соціального захисту;

соціальна підтримка сімей, дітей та молоді;

поліпшення медичного обслуговування населення;

удосконалення методологічних підходів до оцінки бідності та проведення моніторингу ефективності виконання Програми.

 

З метою відновлення виробництва та стимулювання економічного зростання передбачається:

запровадження нових механізмів відновлення виробництва;

стимулювання розвитку внутрішнього ринку;

створення умов для забезпечення стабільного розвитку галузей промисловості шляхом:

проведення технологічних та організаційних перетворень на підприємствах, що не підлягають приватизації, з максимальною орієнтацією їх діяльності на виконання державних програм;

визначення найбільш важливих сегментів регіональних промислових комплексів та формування на їх основі відповідних інвестиційних зон для залучення приватного капіталу в їх розвиток;

проведення ефективної приватизації промислових підприємств з метою підвищення продуктивності їх роботи і потенціалу промислового комплексу в цілому;

виробництва високотехнологічної продукції та надання послуг на інноваційній основі, підвищення рівня наукового забезпечення розвитку галузей та інноваційної активності промислових підприємств;

сприяння розвитку підприємницької діяльності шляхом:

- започаткування територіальних осередків дорадчої служби для надання консультацій підприємцям з питань сільськогосподарського виробництва;

- забезпечення виконання освітньої програми з питань провадження підприємницької діяльності для підприємців та широких верств населення, зокрема щодо започаткування та ведення власної справи, застосування дозвільних процедур, реєстрації, ліцензування, реалізації регуляторної політики;

сприяння розвитку містоутворюючих підприємств;

сприяння запровадженню суб'єктами господарювання програм та міжнародних стандартів соціальної відповідальності бізнесу.

 

З метою сприяння зайнятості населення та розвитку ринку праці передбачається спрямувати зусилля місцевих органів виконавчої влади на:

сприяння розвитку підприємництва та самостійній зайнятості населення;

сприяння збільшенню попиту на працю шляхом державного замовлення на створення об'єктів соціальної інфраструктури;

зменшення безробіття серед сільського населення шляхом стимулювання агропромислової кооперації, розбудови інфраструктури виробничого і соціального призначення, системи агросервісу, переробних підприємств, доступної для виробників торговельної мережі;

підвищення якості та конкурентоспроможності робочої сили;

сприяння підготовці кадрів вищими та професійно-технічними навчальними закладами відповідно до потреб економіки та ринку праці;

забезпечення професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників;

посилення мотивації до легальної продуктивної зайнятості;

недопущення згортання сфери офіційного оформлення праці;

сприяння працевлаштуванню осіб, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, громадян похилого віку;

створення рівних можливостей для працевлаштування жінок і чоловіків

реалізацію діючих механізмів надання молоді, насамперед випускникам вищих та професійно-технічних навчальних закладів, першого робочого місця;

створення умов для роботи молоді у вільний від навчання час;

підтримку зеленого туризму, сфери побутових послуг та харчування, відродження народних промислів, організації фермерських господарств;

сприяння зайнятості осіб з інвалідністю шляхом:

- пріоритетного спрямування коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів;

- підвищення доступності та ефективності професійної реабілітації інвалідів, здійснення їх професійного навчання за професіями та спеціальностями відповідно до потреби ринку праці;

мінімізацію негативних наслідків зовнішньої трудової міграції, здійснення заходів щодо заохочення повернення трудових мігрантів в Україну та сприяння у їх адаптації, розширення системи міждержавних договорів про взаємне працевлаштування громадян і їх соціальний захист;

удосконалення організаційних засад та запровадження механізму регулювання використання праці іноземців.

 

З метою вдосконалення механізму оплати праці та соціального діалогу як основних чинників створення умов для гідної праці передбачається:

проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи з метою легалізації трудових відносин;

детінізація трудових відносин, зокрема через укладення трудових договорів між роботодавцями і найманими працівниками;

вжиття заходів щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати та недопущення виникнення заборгованості з її виплати;

забезпечення захисту прав працівників на своєчасне та у повному розмірі отримання заробітної плати;

забезпечення дотримання державних гарантій в оплаті праці усіма суб’єктами господарювання;

вжиття заходів щодо скорочення чисельності штатних працівників, працюючих на умовах неповної зайнятості;

ліквідація заборгованості із заробітної плати на підприємствах державної форми власності та активізації дій щодо її зменшення на підприємствах інших форм власності;

забезпечення захисту прав працівників;

зміцнення інститутів соціального діалогу;

сприяння укладенню колективних договорів і угод на територіальному рівні.

 

З метою посилення системи соціального захисту передбачається:

перехід до принципу адресності під час надання соціальних допомог і пільг;

розроблення та впровадження системи моніторингу та оцінки програм соціальної допомоги;

забезпечення функціонування інформаційно-аналітичної системи соціального захисту та єдиної бази даних одержувачів соціальної допомоги;

забезпечення прийому громадян, які звертаються за призначенням соціальної допомоги, в органах праці та соціального захисту населення за принципом "єдиного вікна";

 

удосконалення системи соціального обслуговування осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги, зокрема:

забезпечення безперешкодного доступу таких осіб до соціальних послуг;

створення умов для залучення до сфери надання соціальних послуг недержавних суб'єктів;

підвищення якості соціальних послуг;

 

забезпечення соціального захисту інвалідів, зокрема:

першочергове забезпечення протезно-ортопедичними виробами дітей-інвалідів з урахуванням їх індивідуальних потреб;

комплексна реабілітація інвалідів та дітей-інвалідів на базі діючих реабілітаційних установ;

створення умов для впровадження і розвитку інклюзивного та інтегрованого навчання для інвалідів у професійно-технічних та вищих навчальних закладах;

розв'язання проблем бездомних осіб та осіб, звільнених з місць позбавлення волі, зокрема:

функціонування закладів для бездомних осіб та установ для осіб, звільнених з місць позбавлення волі;

надання бездомним особам та особам, звільненим з місць позбавлення волі, соціальних та освітніх послуг, медичної допомоги, допомоги у працевлаштуванні, відновленні документів та реєстрації їх місця проживання з урахуванням індивідуальних потреб таких осіб;

здійснення соціального патронажу осіб, звільнених з місць позбавлення волі;

сприяння благодійництву.

 

З метою соціальної підтримки сімей, дітей та молоді необхідно забезпечити:

підвищення конкурентоспроможності на ринку праці шляхом професійної орієнтації молоді, її підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації;

запобігання можливим негативним проявам у молодіжному середовищі шляхом розвитку молодіжних ініціатив у сфері праці;

формування цілісної системи оздоровлення та відпочинку дітей, зокрема дітей-інвалідів, підвищення якості та доступності послуг з оздоровлення та відпочинку;

доступність дошкільної освіти незалежно від місця проживання шляхом оптимізації мережі дошкільних навчальних закладів на якісно новій основі та стимулювання батьків до здобуття дітьми обов'язкової дошкільної освіти;

реалізацію та захист прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей-інвалідів, запобігання та подолання дитячої безпритульності;

якість та доступність соціальних послуг, раннє виявлення, облік та соціальний супровід осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах;

створення проектів з профілактики негативних явищ у молодіжному середовищі;

розвиток художньої творчості та підтримка талановитої молоді;

створення правових, економічних та соціальних умов для функціонування і зміцнення сім'ї, поліпшення демографічної ситуації, забезпечення рівних прав і можливостей чоловіків та жінок, утвердження соціального партнерства сім'ї та держави, формування відповідального ставлення батьків до забезпечення всебічного розвитку та виховання дітей, запобігання насильству в сім'ї.

 

З метою поліпшення медичного обслуговування населення передбачається:

запровадження стандартів лікування;

посилення державного контролю за якістю медичної допомоги, лікарських засобів і виробів медичного призначення, їх ціноутворенням;

пропаганда здорового способу життя;

здійснення заходів щодо поліпшення стану здоров'я матері та дитини.

 

Очікувані результати, ефективність програми

Виконання Програми сприятиме збільшенню доходів громадян, зниженню рівня бідності, насамперед серед працюючих громадян та сімей з дітьми, зменшенню розриву між показниками бідності у місті та сільській місцевості, розв'язанню соціальних проблем і підвищенню рівня життя населення.

Обсяги та джерела фінансування

 

Фінансування програми здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, а також за рахунок коштів інших джерел.

Обсяг фінансування програми за рахунок коштів місцевих бюджетів визначається щорічно, виходячи з конкретних завдань та можливостей бюджетів.